Kilpapyöräily
Maantiepyöräily on
maailman vaativin
kestävyysurheilulaji
viimeaikaisista skandaaleista
ja tragedioista huolimatta.
Mäkikilpailun voittajaa
arvostetaan ehkä
enemmän kuin
kokonaiskilpailussa
kakkoseksi tullutta.
Huomioita tämän päivän ammattilaispyöräilystä
Vuoden aikana ajetaan kolme suurta
etappikilpailua. Italian
ympäriajo (Giro dŽ Italia) on vuorossa toukokuussa, Ranskan
ympäriajo (Tour de France) heinäkuussa ja Espanjan
ympäriajo (Vuelta a España) syyskuussa. Kaikki nämä koitokset
ovat kolmiviikkoisia.
Kokonaiskilpailun voitto on tietenkin arvokkain, mutta
sen lisäksi kisataan mm. parhaimman mäki- ja kirimiehen titteleistä.
Uusimpana kilpailuosiona on tullut mukaan joukkueajo, jossa joukkueet
ottavat mittaa toisistaan.
Kokonaiskilpailun kannalta mäkiosuudet
ja henkilökohtaiset aika-ajot ovat aivan ratkaisevia. Vallitseva suunta
on ollut sellainen, että kilpailun kokonaismatkaa on pyritty lyhentämään,
samoin yksittäisiä etappeja, mutta näiden muutosten vastapainona aika-ajojen
yhteiskilometrimäärää on koko ajan kasvatettu.
Jokainen joka on vähänkin ajanut maantiellä väsymystä
ja tuulta vastaan tietää, miten miestä ja naista silloin syödään.
1900-luvun alussa monissa etappikilpailuissa poljettiin yleisesti
400-500-kilometrin epäinhimillisiä päiväosuuksia.
Kun katsoo tällaisia kuvia voittajasta, unohtaa helposti
että ammattilaispyöräily on joukkueurheilua parhaimmillaan. Tasaisilla
osuuksilla joukkueiden kapteenit pysyttelevät
joukkuetovereidensa tuulensuojassa jossain pääryhmän puolivälissä.
Näin kapteenit säästelevät voimiaan kokonaiskilpailun kannalta tärkeimpiin
koitoksiin.
Vaikka järjestely voi tuntua epäurheilijamaiselta,
on aina hyvä muistaa, että kapteeniksi joukkueessa pääsee vain kovakuntoisimmat
ja kirikykyisimmät yksilöt. Ja näytöksi ei riitä yksi hyvin mennyt
kilpailu. Joukkueessa kaikki ajavat kapteeninsa hyväksi. Mikäli alkaa
sooloilla liikaa, voi pian huomata olevansa työtön ja rahaton pyöräilijä.
Pyöräilyn monimuotoisuus
Kokonaiskilpailun kärkimiehet ovat
poikkeuksetta hyviä aika-ajajia. Ajoasennon on oltava mahdollisimman
matala. Asentoa on harjoiteltu tuulitunneliolosuhteissa. Lähes kaikki
käyttävät niskan taakse kaareutuvaa suippokärkistä aika-ajokypärää,
joka johtaa häiritsevää ilmanvastusta pois kilpailijan edestä. Maitohapot
polttavat jaloissa melkein koko matkan ajan, ts. ajetaan anaerobisella
tasolla aivan maksimaalisen vauhtikestävyyden rajoilla. Taistelu kelloa
vastaan vaatii lujaa tahtotasoa ja kykyä kestää sietämätöntä kipua.
Rata-ajossa sää ei vaikuta tuloksiin. Kilpailijoilla
on jarruttomat erikoispyörät. Jalkaterät sidotaan
polkimiin, jotta ne eivät irtoisi kovassa vauhdissa. Valmentajat pitävät
kilpailijoita pystyssä lähdönaikana. Vaihteitakaan pyörissä ei ole.
Yksi mahdollisimman iso välitys antaa parhaimmillaan vauhdiksi tuollaiset
seitsemisenkymmentä kilometriä tunnissa.
Vartalotyypiltään ratapyöräilijät ovat lihaksikkaita
ja melko painavia. Tärkeintä lajissa tavallisen pyöräilyn tapaan eivät
ole pitkäaikaiset kestävyysominaisuudet vaan lyhytaikainen voimaan
perustuva vauhtikestävyys.
Oikea polkemistekniikka
kaikki kaikessa
Pyöräilyssä on kaksi vallitsevaa koulukuntaa, mitä
tulee polkimiseen. Toinen korostaa voimapolkemista, johon kuuluu raskaalla
välityksellä junnaaminen.
Toinen sen sijaan suosittelee nopeata poljintempoa kevyillä välityksillä.
Jan Ullrich tunnetaan tyypillisenä voimapolkijana, Lance Amstrong
nopean poljinrytmin kannattajana.
Rippumatta siitä, että Amstrong on menestyneempi kilpapyöräilijä
näistä kahdesta, kevyemmillä välityksillä matka sujuu taloudellisemmin.
Yleensä ihmiset polkevat pyörää liian raskailla vaihteilla, kun luulevat
sen nopeuttavan matkantekoa. Mutta asia onkin päinvastoin: polkemisessa
on olennaisinta tasaisen poljinrytmin säilyttäminen niin tuiskussa ja
tuiverruksessa kuin jyrkässä ylämäessäkin.
Kilpapyöräilyssä niin kuin kaikessa aktiivipyöräilyssä voiman tulisi välittyä polkimiin. Vartalon turhaa heilumista
on syytä välttää, koska siihen kuluu tarpeettomasti energiaa. Matala
staattinen ajoasento on saavutettavissa säännöllisellä ja kärsivällisellä
harjoittelulla.
Ihmiset ovat erilaisia anatomioiltaan, ja siksi joillekin
voi olla jopa suorastaan vaarallista rasittaa itseään sukkula-asennossa
tuntikausia maantiellä. Kaikista ei voi tulla allaolevan legendan
kaltaista pyöräilijää, ja ei tarvitsekaan. Sillä tärkeintä onkin liikunnanilo
ja mahdollisimman oikeaoppinen tekniikka.
Nykyaikainen kilpapyörä on hienomekaniikan taidonnäyte.
Se yhdessä tarpeeksi taitavan polkijan kanssa on kerrassaan hienoa
seurattavaa. Saumaton yhteispeli pyörän ja ihmislihaksiston välillä
muodostaa harmonisen kokonaisuuden, jossa rytmi on kaikki kaikessa.
Pyöräily parhaimmillaan saa aikaan sellaisen
tunteen, että ei pysty tekemään eroa itsen ja laitteen
välillä. Puhutaankin ns. "pyöräilijän
taivaasta", jossa polkija tuntee sulautuneensa osaksi pyöräänsä.
Tunne on niin ihanan turruttava, että siinä polkija saattaa
rasittaa elimistöään aina kuolemaan saakka. Siksi onkin
aina tärkeää kuunnella kehonsa tuntemuksia, että
osaa valita oikean matkavauhdin kulloisiinkin olosuhteisiin.
Lance Armstrong
|
|